Troisième jour

Tredje dagen avklarad! Har hänt mycket senaste dagarna och har varit väldigt mycket nytt att ta in, och lära sig! Det är en väääldigt stor omställning att flytta till ett helt nytt land och en helt ny familj.
Mercredi (onsdag): Blev hämtad på flygplatsen av mamman och lilltjejen, blev en bilresa på ungefär en timme från Charles de Gaulles till Rambouillet! Fick mig en liiten skymt av Eiffeltornet också! Väl hemma blev det en rundtur i huset, sen lite snacks/mellis. En nap för lilltjejen, och sen gick vi ner på stan lite för att se! Kvällen var chill, hände inte så mycket.
Jeudi (torsdag): Kunde sova ut lite, gick upp och åt lite frukost. Gick sedan med hjälp av en karta till skolan jag kollat in tidigare, tog ca tio minuter bara! Väl där pratade jag med en trevlig man, som senare visade sig vara rektorn! Väl hemma chillade jag tills mamman och lilltjejen kom hem, hennes sista dag hos hennes Nanny, vilket hon var glad över! Ville vara hemma med mig istället! På kvällen gick vi ner på stan igen för att se om vi kunde hitta något så jag kan fixa en telefon, och jag fick även lära mig att det är väldigt viktigt att säga bonjour när man kommer in i en butik och au revoir när man lämnar den. Annars ses man som en "snobb", and I don't wan't that!
Vendredi (fredag): Blev en tur till skolan för att prova på en klass, och det gick såååå bra. Kände mig riktigt bra där, och alla var super snälla. Men var tvungen att gå tidigare för idag var min första "arbetsdag". Från 12-19-30 var jag ensam med lilltjejen och vi lekte, åt mellis, sprang på toa, tog en lite nap, åt mer mellis, lekte, dansade, pratade franska, badade. Mycket roligt och kändes bra med franskan efter dagens lektion och eftersom tjejen inte kan så mycket ännu. Mamman kom hem och jag chillade lite, sedan var det dags för apéritif. Som de brukar äta på fredagar, fira helgen lite. Då fick även lilltjejen vara med eftersom det är helg. Så pappan kom hem från jobbet också och sen blev det massor av ost, crisps, bröd, paté, gåslever(pastej typ), vin och efterrätt! Aaaaallt var mycket gott! C'etait trés bon!
Nu blir det sova, händer mycket imorgon också!

Framme i Frankrike!

Jag har nu kommit fram till Frankrike, och staden Rambouillet! Kom hit idag, efter några dagars stresspackning och ett försök att hinna med allt!
Regnigt väder idag, och jag har huvudvärk, men det är mycket att ta in just nu så jag skriver nog mer imorgon kväll! Har i alla fall internet så uppdateringar kommer det bli!

Drömmen

Nervös. Nervös. Nervös.
Nervös över att komma in i en helt ny och främmande familj.
Nervös över att jag ska bo ett år i ett helt annat land än Sverige.
Nervös över hur jag ska klara mig utan alla dem jag älskar här hemma.
Nervös över hur jag ska våga göra allt jag vill göra i Frankrike.

Men jag ska till Frankrike, och det känns så galet bra. Bäst.
Jag vet att det kommer gå bra, allt kommer ordna sig.
Jag kommer ha det så sjukt bra, bättre än vad jag någonsin förväntat mig.
Jag ska till Frankrike. Jag ska bo ett helt år, i landet jag älskar.
Jag hade en dröm, jag följde min dröm och snart lever jag i min dröm.

Family nr8

Åttonde gången gillt? JAPP!
Jag har en familj. En familj med en mamma, en pappa och en liten dotter på 2 år! Världens sötaste! De bor i staden Rambouillet, 30 min in till Paris ungefär.
Jag åker redan nästa onsdag, den 25 januari! Stööört vad jag är taggad, och ännu mer stööööört vad jag är nervös. Tänker jag på hur nervös jag är nu, så vet jag inte ens hur jag ska kunna flyga, ensam, med den nervositeten på onsdag.

Family nr7

Haha, så typiskt mig! Precis när jag blivit nere, accepterat att jag kanske inte kommer att få någon mer kontakt med någon familj fören till sommaren och åka då så får jag ett mail idag! Denna familjen har en liten adoptiv dotter från Kina som är 8 år, jättesöt! De bor i L'etange-la-ville, nära till skolan och 20 min till Paris ungefär. De har även en liten kissekatt!
Har en väldigt bra känsla med den här familjen, men sen vet jag ju inte om den är "sann" eller om jag känner mig stressad över att jag vill åka så fort som möjligt och inte vänta flera månader...
Dock återstår en fråga, om de vill att man stannar 6 månader eller 12, för jag vill ju bara 10-12!

Family nr5

Valde att tacka nej till den senaste familjen, kändes inte helt rätt och då är det ingen idé att chansa eller vad man ska kalla det. Nu kan det ta ännu längre tid innan jag åker, men hellre det än att jag åker till en dålig familj och allt krånglar.

Family nr5

Pratade med pappan idag över telefon. Började bra, sedan skulle jag prata lite franska. Åh vad dålig jag kände mig på det, även om det finns i mitt huvud så kom det inte alls ut rätt och vissa stunder blev det total blackout och jag blev helt tyst. Inte så bra första intryck kanske..
Sedan vill bara den här familjen ha en au pair till slutet av juli, och jag har ju alltid tänkt mig ett år. Så jag har äännu mer att tänka på nu de närmsta dagarna.

Family nr 5 & 6

Fick kontakt med en till familj, nr 6. Den var huuuur bra som helst, allt kändes grymt. Mamman var världens trevligaste och snällaste, men någon annan han före att ta den platsen. Så blev inget där.
Men tillbaka till family nr 5, den med den ensamstående pappan med tre söner. Där jag bara skulle jobba varannan vecka. Trodde inte det skulle bli något med den familjen, för hon på organisationen sa att den kanske inte var så passande för mig för den minsta bara kan franska. Men idag svarade pappan på mitt mail efter några veckor, och vill ringa. Så jag har mailat mitt nummer, och skrivit ner massor av frågor så när som helst kan han ringa så då får vi se hur det går. Jag kände mig ju redan från början taggad på den familjen så hoppas faktiskt på att det går bra. det känns ju som att det snart bör hända något annars kanske jag inte kommer iväg...

RSS 2.0