Family nr2

Det gick fortare än jag trott tills nästa familj hörde av sig! Idag fick jag ett mail från den franska au pair organisationen som sitter i Frankrike! En familj med en mamma, pappa, dotter på fem år och en bebis som kan födas när som helst nu i dagarna! De bor i Versailles, det är utanför Paris men nära nog att man kan åka dit ofta. Vet inte riktigt restid.
Just ett sådant ställe jag tänkt mig först, inte mitt i smeten, men man ska kunna ta sig dit när man vill! Det jag funderar över är dock att dem inte kan så mycket franska utan mest engelska och tyska, och lite svenska! Vill ju lära mig franska ordentligt men kommer antagligen göra det ändå i landet!
Kommer prata lite med famljen så får vi se hur allt känns och vad som händer!

Family nr1

Angående den första familjen jag fick kontakt med. Svarade på deras mail, men fick några dagar senare svar att de hade varit tvugna att göra ett beslut och det var att de ändrat sig och nu bara sökte au pairer som var a native english speaker. Alltså någon som i princip kommer från England eller har språket som modersmål.
Lite tråkigt för mig då jag redan från början gillade familjen väldigt mycket. Men det kommer nog fler chanser!

Viktiga frågor till familjen

Här är några viktiga frågor som jag har hittat och tycker man bör fråga familjen så man har bra koll på hur dem är och hur man kommer bli behandlad.

  • Tillgång till bil?
  • Timmar/vecka?
  • Andra au pairer i området?
  • Au pairer som jobbat för familjen innan? Kan man få prata med dem?
  • Kommer barnen bra överens?
  • Tillgång till egen bil för privat bruk?
  • Semester, får au pairen följa med?
  • Tillgång till internet?
  • Hur är relationen mellan föräldrarna?
  • Hur ser en normal skolvecka ut för barnen?
  • Aktiviteter som familjen gör tillsammans?
  • Hur är barnen? Deras intressen?
  • Området? Vad finns det att göra?
  • Tillgång till olika sorters av utbildning?
  • Hur kommer du bli behandlad: familjemedlem, arbetare eller outsider?
  • Kommunaltrafik, buss/tåg?
  • Gym eller sporter i närheten? Park eller natur?
  • Får du ta med vänner hem?
  • Hur ser en vecka ut?
  • Arbetar båda föräldrarna?
  • Familjeintressen?
  • Kommer du vara involverad i familjeaktiviteter?
  • Husdjur?
  • Religion?
  • Ledighet? Semester?

Ett litet tips jag hittade som kan vara bra att tänka på: Tänk noga över om du vill matcha. Om du inte är helt säker så säg inte ja.
Tänk på att du ska bo ihop med familjen i ett år.

Skrivet av http://juliasresa.blogg.se/

Family nr1

I fredags fick jag mitt första mail från en familj! En familj som bor i Toulouse, två pojkar på 7 och 3 år. Blev faktiskt lite intresserad så ska svara på mailet nu och se lite mer!

Lägger upp bra frågor att ställa till familljerna som jag hittat på olika ställen strax!

RSS 2.0